Vrijdag 29 juni: Op naar New York

Door Holland’s Next Toplobbyist Bo Cornelissen*

Jurkjes, check. Panties, check. Make-up, check. Pumps, check. Pareloorbelletjes, check. Uiteraard mag aan mijn uiterlijke vertoning niks ontbreken om me;:A) volledig op mn gemak te kunnen voelen en B) op z’n minst een goede eerste indruk achter te laten bij de afgevaardigden van de VN-lidstaten.
Document met Myths & Misperceptions over het ATT (ofwel; het internationale wapenhandelverdrag), check. Sheet met Killerfacts, check. Informatie omtrent voor- en tegenstanders, check. Wil uiteraard goed beslagen ten ijs komen en me niet uit het veld laten slaan door het eerste het beste tegenargument.Laptop, check. Telefoon, check. Camera, check. Communicatie is key. Zeker met een blog om bij te houden én veel te veel mensen die benieuwd zijn naar de foto’s en mijn ervaringen.
Politiek
Sinds woensdag 13 juni ben ik bezig me voor te bereiden op wat komen gaat. Maar hoe doe je dat? Ben je eigenlijk ooit wel helemaal voorbereid op je eerste VN conferentie? Zeker als je nog nooit een Eerste of Tweede Kamergebouw van binnen hebt gezien. Hup, gewoon richting een VN-top. Hoewel er veel mensen mij de politiek in hebben willen praten (en nog), is dat nog steeds geen ambitie van me, kwestie van: ik denk op andere manieren meer voor de mensheid te kunnen betekenen. Dit moet natuurlijk ook nog maar bewezen worden. Hoewel dit een mooi begin is, als lobbyist van Amnesty International, IKV Pax Christi en Oxfam Novib.
Arrogant of geïnteresseerd?
Momenteel ben ik nog rustig bezig met mijn vertrek. Tuurlijk slaat mijn fantasie op hol met betrekking tot de mensen die er zullen zijn, waar ik mee zal spreken, die ik tegenkom, waar ik kennis mee ga maken. Je weet nooit wanneer je oog in oog komt te staan met de afgevaardigden uit China, Brazilië, Syrië, de VS of Rusland. Hoe zijn ze, hoe komen ze over, vriendelijk, nors, kortaf, arrogant, betrokken of geïnteresseerd? Tsja, als je twee dagen lang bij de VN-top aanwezig gaat zijn, de opening meemaakt en alle lidstaten hun woordje hoort doen heb je natuurlijk kans om ze op een later moment de hand te schudden en een praatje te maken. In het Engels? Ook weer zoiets, spreekt men dat allemaal? En wat blijft er van mijn Engels-skills over als ik weet dat ik met een regeringsleider van India te maken heb?
Menselijker
Op dit moment ben ik nog helemaal kalm. Ik ga me nog even rustig inlezen. Rust vanavond goed uit. Heb een lange reis voor de boeg en verheug me op mijn eerste avondje New York. Want buiten het feit dat ik naar de VN-top ga, ben ik natuurlijk ook voor de eerste keer ooit in de VS en dus meteen goed; in NY! Ik ga alles in me opnemen én laat jullie via mijn blog meegenieten. Alle ins and outs, zoals ik ze zie en meemaak wil ik jullie brengen. Het hoeft geen soap te worden, maar graag wil ik de VN-onderhandelingen over wapenhandel iets menselijker en dichterbij brengen. Want gaat het niet om de toekomst van ónze wereld?

*Bo Cornelissen (26) is coor het Control Arms team, bestaande uit IKV Pax Christi, Amnesty International en Oxfam Novib, verkozen tot Holland’s Next Toplobbyist. Zij zette zich in voor een sterk wapenhandelverdrag door ruim 850 handtekeningen voor de petitie van Control Arms op te halen én een communicatieplan in te dienen voor het aanbieden van de handtekeningen. Zij won hiermee een kijkje achter de schermen bij de VN-onderhandelingen top die maandag 2 juli van start gaat in New York. Zij hoopt, samen met alle aanwezige NGO’s, dat de regeringsleiders voor een sterk wapenhandelverdrag kiezen. Dit zorgt voor betere regulering van de wapenhandel én uiteindelijk een veiligere wereld voor iedereen. In haar blog kun je lezen hoe zij haar trip ervaart, wat ze meemaakt en wat ze hiervan vindt. In het dagelijks leven studeert Bo International Business and Languages aan de Avans Hogeschool in Den Bosch.

Dit bericht werd geplaatst in Wapens. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

